AUSTRALIA RISAU IKAN PUYU JEJASKAN EKOSISTEM NEGARA ?

Saintis diAustralia menyatakan kebimbangan setelah menemuispesis ikan asing yang berhijrah ke negara mereka sebagai ikan pendatang.

Mereka mendakwa ikan itu akan memusnahkan ekosistem negara mereka kerana boleh menyebabkan burung tercekik jika memakan ikan berkenaan.

Yang lebih menakutkan mereka, saintis di sana mendakwa ikan ini mampu berjalan di atas tanah kerana boleh bertahan di atas darat tanpa air selama enam hari dan ia mampu memanjat pokok.



Keratan laporan dailymail.co

Ikan asing yang disebut itu adalah ikan puyu dikatakan telah tiba di dua pulau di negara tersebut di Queensland yang terletak di selat Torres.

Mereka juga menggambarkan ikan puyu sebagai ikan yang boleh bergerak di seluruh tanah kering, memanjat pokok, dan membuat ikan dan burung tempatan tercekik seolah-olah berada di Jurassic Park, tetapi destinasinya sebenarnya ialah Australia.

Perkara ini telah mendapat perhatian Jabatan Pertanian dan Perikanan Australia yang memuatnaik laporan di laman web mereka bahawa ikan boleh 'berjalan di seluruh tanah di sirip dada mereka dan, seperti namanya, bahkan boleh memanjat pokok.




Menurut laman web berkenaan ikan spesies air tawar ini boleh hidup di dalam air masin juga.

ABC News melaporkan seorang saintis dari James Cook University, Dr Nathan Waltham percaya bahawa ikan telah datang dari Papua New Guinea, dan akan menjadi ancaman kepada hidupan liar tempatan.

"Insang mereka tajam dan terbuka menyebabkan ia akan terperangkap di dalam kerongkong ikan dan burung membolehkan ikan-ikan tempatan akan mati jika memakannya."

"Kami telah menjumpai ikan ini di Pulau Boigu dan Pulau Saibaiyang merupakan pulau paling dekat dengan Papua New Guinea dimana ia telah berenang melalui selat Torres menghala ke Australia," kata Dr Waltham




Pihak berkuasa telah memberi amaran kepada nelayan dan pelancong supaya membuang ikan ini sebelum ia boleh sampai ke tanah besar Australia.

Jabatan Pertanian dan laman web Perikanan Australia juga berkata bahawa sifat pemangsa mereka sangat maju, menunjukkan bahawa 'spesies ini merupakan risiko yang tinggi untuk terus hidup, membiak dan kesan buruk kepada alam sekitar di perairan Queensland. -


Kredit : Siakapkeli.my


P/S: Kita siap buat ikan puyu jadi pekasam lagi.... ok je kita makan kan.. ? Tapi ada juga berita mengatakan ada seorang pemuda cedera kerana ikan puyu melompat masuk dalam mulutnya... macam-macam dunia sekarang hihihi




Post a Comment

4 Comments

  1. Kami panggil ikan puyu tu 'ikan karuk'. Nama kampung sy pun Kg Kerukan sempena ikan karuk banyak di sini 😂 Tapi memang berbisa la duri ikan puyu ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu Liez penah duk kedah..so tahu banyak gak cerita pasal ikan puyu tu...tp klau goreng garing perrggghhhh sedap tu

      Delete
  2. melompat dalam mulut? macam kelakar pun ada tapi tak mustahil juga boleh jadi. suka bela ikan puyu sebab senang nak bela.

    ReplyDelete
  3. ikan puyu ni kan liat sikit nyawa dia tapi sedap buat pekasam..hehe

    ReplyDelete