RESEPI: CORNFLAKES PEDAS

by - 1:57 PM


Cornflakes Pedas
Assalamualaikum dan salam Ramadhan 20. Tidak lama kita akan meraikan Aidilfitri kurang dari 9 hari lagi. Dan diwaktu ini pasti ramai yang sedang sibuk memikirkan juadah dan kuih raya untuk Syawal nanti. Liez nak kongsi kan resepi Cornflakes pedas yang Liez selalu sediakan sejak 2 tahun yang lalu. Liez bosan dengan Cornflakes madu atau Cornflakes yang manis jadi Liez sediakan Cornflakes pedas.

Bahan - Bahan:
1 kotak cornflakes
150 gram ikan bilis (digoreng)
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar cuka
Garam dan gula secukup rasa
Daun limau purut dihiris halus

Dikisar halus
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
6 sudu cili kisar

Cara - cara membuatnya:
1. Panaskan minyak. Tumis bawang dan cili hingga pecah minyak.
2. Masukkan kicap dan cuka.Perasan dengan garam dan gula. Akhir sekali masuk daun purut dan cornflakes.Gaul hingga cili tahu menyaluti cornflakes.
3. Tutup api. dan tuangkan cornflakes tadi ke dalam loyang.
4.Tabur gula dia atas cornflakes mengikut kesukaan masing-masing.
5. Bakar di dalam oven selama 8 minit dalam suhu 180c

You May Also Like

16 comments

  1. wahh.. senang .. mau tryla..

    ReplyDelete
  2. wahh.. 1st time nampak cornflakes pedas ni.. mcm best jer kalau buat ni..
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. lain sikit kannn? selalu buat madu la kann..liez lak xsuka manis sgt

      Delete
  3. resepi unik wajib cuba ni...cam best je...xpernah jumpa cornflakes pedas gini

    ReplyDelete
  4. yeahh...cer bagi kitaorg rasa gak..hehe

    erkk..mencari diri? hurm

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah klau sempat i pos ke sri rampai

      Delete
  5. kalau tak ada cuka, boleh ganti dengan asam jawa tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je.. tapi jgn campur air ye..

      Delete
  6. wow. something new.
    aida lom pernah rasa,liez.
    ari tu ke spital sg buluh, ada nampak org menjual.

    ReplyDelete
  7. Lain dari yang lain ni, inovatif betul akak, haha.

    ReplyDelete